Elevene velger to paradoksale fakta og bruke KI for å forstå linken mellom dem.
Eksempler på paradoksale fakta
Hvordan kan det ha seg at… | Når vi vet at… |
Vi kan føle når vi tar på et bord | Atomene i kroppen vår er aldri i direkte kontakt med bordet |
Man føler seg kald når man står i vind | Meteorer som kommer inn i atmosfæren brenne opp pga. luftmotstand |
Solen ser gul ut på himmelen | Solen sender ut hvitt lys |
Kroppen har en temperatur på 37 grader Celsius | Når det er 30 grader ute er det VARMT |
Havet ser blått ut | Vann er gjennomsiktig |
Vi føler at vi står stille | Jorda spinner med 1600 km/t |
Skyer svever | Skyer kan veie mange millioner tonn |
Jern synker i vann | Store skip lagd av jern flyter |
Gjennomføring
Aktiviteten bør gjennomføres med et mål om at man skal forklare for hverandre etterpå. En måte å gjøre det på er at elevene deles i grupper à 4 elever, og hver elev i gruppa velger forskjellige fakta som de skal forsone. Deretter rulerer de på å være «orakel» for hverandre, hvor de må forklare det de har lært mens gruppa spør dem ut.
Tips
- Det kan lønne seg å gi elevene faktaene de skal forsone – det tar tid å finne egne. Men å finne egne fakta kan gjøres som en variant av oppgaven.
Legg igjen en kommentar