KI kan brukes til å komme i gang med oppgaver hvis elever synes det er vanskelig. Men hvordan gjør man det?
Denne metoden kan brukes for å hjelpe elever som skriver for korte eller overfladiske svar. Gi dem en faglig oppgave, som «Forklar fotosyntesen», og sett to klare krav: Svaret skal inkludere spesifikke nøkkelbegreper du oppgir (f.eks. karbondioksid), og den ferdige teksten skal begrenses til nøyaktig fem setninger. Mens elevene jobber med KI for å generere disse setningene, går du rundt i klasserommet. Les svarene de har produsert, og still dem deretter direkte, muntlige oppfølgingsspørsmål om begrepene i teksten deres. Vær tydelig på at de må kunne forklare det de leverer for å vise forståelse; hvis de ikke kan forklare ordene de har brukt, har de ikke fullført oppgaven. Dette flytter fokuset fra selve skrivingen til at eleven må eie og forstå innholdet KI-en har hjulpet dem med å produsere.
Under kan du høre Tor Arne sin erfaring med dette.


Legg igjen en kommentar
Du må være innlogget for å kunne kommentere.