Mange drømmer kanskje om en verden hvor vi ikke trenger å bruke like mye tid på vurdering. Jeg tror kanskje at vurdering er en av de siste tingene vi vil komme til å delegere til KI, rett og slett fordi jeg tror at det menneskelige elementet i vurderingsprosessen er riktig. Allikevel er det mye hente i å la elevene vurdere seg selv før de kommer til deg.
Ved å bruke gode ledetekster, kan elevene bruke KI til å få en grov tilbakemelding først, slik at du slipper å bruke tid på å rette småfeil. Her er noen forslag:
Språksjekker
På siden Språksjekker finner du en preledetekst som elevene kan bruke for å sjekke språket sitt.
Tilbakemelding etter vurderingskriterier
Gi elevene en liste over vurderingskriteriene for et arbeid, f.eks.:
Rapporten skal inneholde:
- Introduksjon hvor du gir en bred og generell innføring i emnet
- Metodedel hvor du forklarer hvilke metoder som har blitt brukt på en ryddig, presis og konsis måte.
- Resultatdel hvor du forteller hvilke resultater fikk, uten å diskutere resultatene.
- Diskusjonsdel hvor du diskuterer resultatene.
- Figurer med figurtekst hvor du forklarer hva figuren viser og noe av det man kan tolke fra den.
- Tabeller med tabelltekst hvor du forklarer hva tabellen viser.
Så gir du elevene i oppgave å få tilbakemelding fra KI før de får tilbakemelding fra deg ved å bruke ledeteksten.
Jeg skal levere denne oppgaven i faget [FAG]. Jeg går på [SKOLETRINN].
"""
[LIM INN OPPGAVE ELLER LAST OPP FIL]
"""
Her er vurderingskriteriene som læreren har gitt meg:
"""
[LIM INN VURDERINGSKRITERIER]
"""
Gi meg en punktvis tilbakemelding på hvilken grad jeg har oppnådd disse kriteriene. Gi meg bare tilbakemelding, ikke skriv oppgaven for meg.
Snakk med elevene om bruk av KI til skriving
Man må snakke med elevene om at det er fort gjort å gjøre seg avhengig av KI for å skrive (Darvishi et al., 2024). Poenget med skriveoppgaver er alltid at man skal lære seg å skrive selv. Derfor må man bruke tilbakemeldingen fra KI med omhu.
Referanser
Darvishi, A., Khosravi, H., Sadiq, S., Gašević, D., & Siemens, G. (2024). Impact of AI assistance on student agency. Computers & Education, 210, 104967. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104967
Legg igjen en kommentar