Be KI om å lage en prøve om et tema med tids-omfang på ca. 30 min. Denne deler du ut til elevene og ber de gjøre så godt de kan. Deretter bytter de med sidemann og dere går gjennom svarene sammen.
Her er en ledetekst du kan bruke
Lag en prøve for [MÅLGRUPPE] om [TEMA]. Prøven skal vare i ca. 30 minutter. Gi meg fasiten etterpå.
Eksempel
Her er starten på samtalen:

Her er starten på fasiten:

Diskuter med elevene!
Det er ikke alltid KI-en genererer en fasit som er helt riktig, og iblant kan elever ha bedre svar enn fasiten. Ta diskusjonen i klasserommet med elevene!
Noen tanker om å generere prøver med KI
Vurdering er et felt som jeg synes det er vanskelig å delegere til KI på en fornuftig måte, og spesielt når det er snakk om summativ vurdering. Elevene fortjener at vi har brukt energi på å vurdere dem rettferdig, og at vi har brukt energi på å lage en rettferdig prøve som vi er sikker på dekker de læringsmålene vi har satt.
Hvis man er god, så klarer man kanskje å bruke KI på en god måte til dette også, men etter min erfaring blir KI dårligere jo mer nøye man er med det man vil oppnå.
Derfor har jeg begrenset denne artikkelen til formative prøver, hvor jeg foreslår å være åpen med elevene at dette er en prøve som bare er for gøy og bare er for læring. Dersom man gjør dette til rutine, kan man ha en slik formativ prøve hver fredag for eksempel.
Legg igjen en kommentar