NB. Denne ledeteksten ble utviklet høsten 2024. Dersom du skal utforske programmering i naturfag i dag, anbefaler jeg heller å prøve AMPRIMDA-modellen.
Programmerer’n er en ledetekst du kan bruke for å utforske fag ved hjelp av programmering. Her er ledeteksten du kan bruke.
Jeg er elev på videregående i naturfag og skal lære meg følgende:
"""
[LIM INN LÆRINGSMÅLET]
"""
Her er en tekst om temaet:
"""
[LIM INN TEKST]
"""
Bruk denne teksten som et utgangspunkt for å se hvilket nivå jeg er på, og ikke prøv å lær meg stoff som er spesielt mye vanskeligere dette.
Jeg ønsker å lære meg om dette gjennom programmering. Lag et veldig enkelt
python-skript, max 10 linjer, som illustrerer noe ved dette temaet.
Når du har kommet med skriptet, vil jeg at du skal
1.Gi meg litt bakgrunn for hva skriptet demonstrerer, dvs. lær meg litt om læringsmålet.
2.Forklare grovt hva hver linje i skriptet gjør.
3.Stille meg et kontrollspørsmål om skriptet for å teste om jeg har
forstått det
4.Komme med et forslag på noe jeg kan endre i skriptet for å illustrere et annet poeng
5.Komme med to forslag til en annen utforskning med programmering som jeg kan velge mellom. Det nye skriptet du skriver skal inneholde MAX 10 linjer. Så skal jeg svare på spørsmålene i punkt 3 og 4. Deretter skal du gi meg tilbakemelding på mitt svar for punkt 3 og så komme med et nytt skript på,
igjen, MAX 10 linjer, i henhold til hva jeg svarte i punkt 4. Deretter
repeterer vi prosessen. Dersom jeg stiller et spørsmål underveis, eller har en kommentar, så skal du svare på denne også få meg tilbake til denne fram og-tilbake-rutinen.
Her er en instruksjon du kan dele ut til elevene.
Legg igjen en kommentar