En av styrkene til kunstig intelligens er hvordan man kan bruke det til programmering. Men å slippe elevene løs på en «programmer dette» har vist seg i flere tilfeller å ikke fungere så bra. Her kommer en rekke tips og forslag til undervisningsaktiviteter.
PRIMM eller MPRIM?
Et nyttig verktøy når det kommer til undervisning i programmering er å utforme oppgaver etter PRIMM-modellen (Sentance et al., 2019):
Predict – Hva kommer til å skje når jeg kjører denne koden?
Run – Kjør koden. Hva skjer?
Investigate – Prøv å finn ut hva som skjedde.
Modify – Endre koden og se hva som skjer.
Make – Lag ny kode basert på den forrige for å løse et liknede problem.
En mulighet, foreslått av Andreas Haraldsrud, som oppstår med KI er at man kan snu dette akronymet på hodet, MPRIM, og få elevene til å skape kode først, før de setter i gang å predikere.
Tips og triks til bruk av KI i kode
- Ofte kan KI-generert kode bli litt omfattende og bruke pakker som er utenfor det man venter at elevene skal kunne bruke. Si derfor fra: bruk kun disse pakkene: matplotllib og numpy, for eksempel.
- Når det kommer feilmeldinger, be elevene om å lime feilmeldingene inn i språkmodellen, sammen med koden sin, for å få en forklaring på hva som har gått galt.
- Dersom elevene får kode de ikke forstår, få de til å be språkmodellen om å skrive koden på nytt, men uten det de ikke forstod.
Referanser
Sentance, S., Waite, J., & Kallia, M. (2019). Teachers’ Experiences of using PRIMM to Teach Programming in School. Proceedings of the 50th ACM Technical Symposium on Computer Science Education, 476–482. https://doi.org/10.1145/3287324.3287477
Legg igjen en kommentar