Kunstig intelligens er helt nytt og samtidig veldig gammelt – nemlig et nytt verktøy. Nye verktøy krever at vi reflekterer rundt hvorfor vi gjør de læringsaktivitetene vi gjør. Akkurat som tidligere teknologiske fremskritt, tvinger KI oss til å revurdere: Hva er det egentlig vi ønsker at elever skal lære, og hvorfor?
Ta kalkulatoren. Selv om den har eksistert i flere tiår og kan utføre matematiske beregninger lynraskt, lærer vi fortsatt elever på barneskolen å regne for hånd. Dette gjør vi fordi vi verdsetter den dype forståelsen og de kognitive ferdighetene som utvikles gjennom manuell regning – ikke bare svaret, men veien dit er verdifull for læring.
På samme måte må vi nå ta valg om når KI er en nyttig læringsstøtte, og når den kan hindre utviklingen av grunnleggende ferdigheter. For å gjøre disse valgene tydelige for elevene, foreslår jeg denne trafikklysmodellen – en visuell metode for å kommunisere når og hvordan KI kan brukes i skolearbeidet.
Rødt betyr at ingen bruk av KI er tillatt, Gult betyr at du kan bruke noe KI-hjelpemidler i å løse oppgaven, og Grønt betyr at det er fritt fram. I hvert av tilfellene bør du forklare både hvorfor denne fargen er valgt, og gi detaljerte retningslinjer. Under følger noen forslag til hvordan du kan formulere dette.
Alle punktene i punktlisten under er forslag til hvordan du kan formulere deg. Inkluder bare de som er relevante for din situasjon.

Rødt lys – ingen KI tillatt
I denne oppgaven er det rødt lys. Det vil si at du ikke har anledning til å bruke KI-verktøy på noen måte når du løser oppgaven.
Grunnen til at denne oppgaven har rødt lys er:
- At du skal trene på den grunnleggende ferdigheten å [FERDIGHET]
- F.eks. å regne matestykker for hånd, skrive pent,
- At du skal trene på å formulere egne idéer
- At du skal trene på å løse likninger uten digitale verktøy for å forstå matematiske prinsipper.
- At du skal øve på å tegne kart for hånd for å utvikle romlig forståelse i geografi.
- At du skal lære å analysere en tekst uten hjelp for å styrke kritisk tenkning i norsk.
- At du skal memorere historiske datoer for å bygge et grunnlag i historie.
Sammen med oppgaven skal du:
- Levere en deklarasjon hvor du bekrefter at du ikke har brukt KI.
- Være forberedt på å forsvare arbeidet muntlig (ca. 1/3 av dere vil bli trukket til å gjøre dette).
- Levere et håndskrevet arbeid som viser prosessen din (f.eks. utregninger eller skisser).

Gult lys – noe KI tillatt
I denne oppgaven er det gult lys. Det vil si at du har anledning til å bruke KI-verktøy på disse måtene:
- Du kan idémyldre med KI-en før du skriver oppgaven.
- Du kan bruke KI til å forbedre teksten etter at du har skrevet den selv først.
- Du kan bruke KI til å generere illustrasjoner til oppgaven.
- Du kan bruke KI til å generere et førsteutkast av tekstene, som du deretter reviderer.
- Du kan bruke KI til å finne synonymer når du skriver en fortelling, men selve historien må du skrive selv.
- Du kan bruke KI til å oversette enkeltord fra norsk til engelsk, men setningene må du sette sammen selv.
- Du kan bruke KI til å lage en tidslinje i historie, men du må forklare hendelsene med dine egne ord.
- Du kan bruke KI til å finne eksempler på naturfenomener i naturfag, men analysen skriver du selv.
Grunnen til at denne oppgaven har gult lys er at:
- Du skal trene på ferdigheten å skrive en rapport som formulerer din forståelse av temaet.
- Du skal lære å bruke KI på en måte som fremmer læring.
- Du skal trene på å skrive lengre tekster selv.
- Du skal trene på å forklare komplekse ideer med egne ord, selv om KI hjelper deg i starten.
- Du skal lære å vurdere informasjon fra KI kritisk (f.eks. sjekke om illustrasjoner eller fakta stemmer).
- Du skal øve på samarbeid mellom dine egne ferdigheter og teknologi.
Sammen med oppgaven skal du:
- Levere en deklarasjon hvor du beskriver hvordan du har brukt KI i oppgaven (se f.eks. denne malen fra KURTs nettsider).
- Levere et refleksjonsnotat med oppgaven hvor du beskriver hvordan du har brukt KI i løsningen av oppgaven og hva du har lært av det.
- Være forberedt på å forsvare arbeidet muntlig (ca. 1/3 av dere vil bli trukket til å gjøre dette).

Grønt lys – alle hjelpemidler tillatt
I denne oppgaven er det grønt lys. Det vil si at du har lov til å bruke alle KI-tjenester du har tilgjengelig. Bruk helst den godkjente KI-tjenesten skolen din tilbyr og pass på at du ikke sender fra deg personlig informasjon til tredjeparts tjenester. Les mer om datasikkerhet på siden om personvern.
Grunnen til at denne oppgaven har grønt lys er at:
- Du skal trene på å lage et helhetlig produkt med alle de tjenestene som finnes.
- Hovedmålet med oppgaven er selve gjennomføringen av et eksperiment.
- Du skal lære å utnytte teknologi til å løse virkelige problemer effektivt.
- Oppgaven handler om å være kreativ og utforske nye måter å jobbe på.
- Du skal trene på å vurdere kvaliteten på det KI produserer og tilpasse det til formålet.
Sammen med oppgaven skal du:
- Levere en deklarasjon hvor du beskriver hvordan du har brukt KI i oppgaven (se f.eks. denne malen fra KURTs nettsider).
- Levere et refleksjonsnotat med oppgaven hvor du beskriver hvordan du har brukt KI i løsningen av oppgaven og hva du har lært av det.
- Være forberedt på å forsvare arbeidet muntlig (ca. 1/3 av dere vil bli trukket til å gjøre dette).
- Levere en kort video der du viser hvordan du brukte KI til å lage produktet.
- Skrive en refleksjon om hva som var mest nyttig med KI og hva som var utfordrende (f.eks. «KI lagde en fin tekst, men jeg måtte endre mye for å gjøre den personlig»).
Legg igjen en kommentar