I denne undervisningsaktivitene skal elevene forsøke å gjenskape Turing-testen.
Start med å dele elevene inn i grupper på tre, bestående av én «spørsmålstiller» og to «svarere». Spørsmålstilleren må fysisk skilles fra svarerne, for eksempel ved å sitte i et annet rom. Av de to svarerne skal den ene svare som seg selv (menneske), mens den andre utelukkende skal svare ved å bruke en KI (robot). Det er lurt å gi KI-roboten en systeminstruksjon, som «svar som en 16-åring», og sørge for at begge svarerne bruker anonyme aliaser. Bruk en felles chat-plattform, som Padlet, der spørsmålstilleren kan stille spørsmål til begge svarerne i en avgrenset periode, for eksempel 30 minutter. Spørsmålstillerens oppgave er å loggføre hvem de tror er menneske og hvem som er KI, og hvorfor. Avslutt økten med en felles diskusjon i plenum der dere avslører rollene og reflekterer over hva som kjennetegner de menneskelige svarene kontra KI-svarene.
I podcasten under kan du høre Erling Midtgard sine erfaringer da han gjennomførte denne aktiviteten med sine elever.


Legg igjen en kommentar
Du må være innlogget for å kunne kommentere.