Varseltrekanten for KI: Personvern, miljø, etikk

Del elevene i ulike grupper og gi hver av dem i oppgave å fordype seg i problemstillinger knyttet til personvern, miljø og etikk. Dette er de tre hjørnene i «varseltrekanten» for KI-bruk.

For eksempel kan hver gruppe lage en presentasjon for resten av klassen. Under finner du forslag til spørsmål elevene kan stille seg for å komme i gang. Oppfordre elevene til å finne gode statistikker som underbygger poengene deres.

Personvern

Elevene kan lese blogginnlegget om personvern og deretter forsøke å finne andre kilder for å svare på

  • Hva kan være konsekvensene av dårlig personvern?
  • Hvor går grensen mellom personalisering og overvåking?
  • Hvordan kan vi sikre at samtykke til datadeling er informert og frivillig?
  • Hvilke spesielle utfordringer finnes knyttet til personvern for barn og unge?

Etikk

Elevene kan lese blogginnlegget om etikk og deretter forsøke å finne andre kilder for å svare på:

  • Hva er bias?
  • Hvordan kan vi gjøre KI-systemer mer transparente og forståelige?
  • Hvordan skal vi stole på kilder nå som det blir stadig meg KI-generert innhold i verden?
  • Hvem er ansvarlig når en KI-algoritme tar en feil beslutning?

Miljø

Elevene kan lese blogginnlegget om miljø og deretter finne andre kilder for å svare på:

  • Hva slags ressurser krever kunstig intelligens?
  • Hva er utfordringer knyttet til høyere strømforbruk?
  • Kan KI bidra til å løse miljøproblemer og fremme bærekraft?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *