Del elevene i ulike grupper og gi hver av dem i oppgave å fordype seg i problemstillinger knyttet til personvern, miljø og etikk. Dette er de tre hjørnene i «varseltrekanten» for KI-bruk.
For eksempel kan hver gruppe lage en presentasjon for resten av klassen. Under finner du forslag til spørsmål elevene kan stille seg for å komme i gang. Oppfordre elevene til å finne gode statistikker som underbygger poengene deres.
Personvern
Elevene kan lese blogginnlegget om personvern og deretter forsøke å finne andre kilder for å svare på
- Hva kan være konsekvensene av dårlig personvern?
- Hvor går grensen mellom personalisering og overvåking?
- Hvordan kan vi sikre at samtykke til datadeling er informert og frivillig?
- Hvilke spesielle utfordringer finnes knyttet til personvern for barn og unge?
Etikk
Elevene kan lese blogginnlegget om etikk og deretter forsøke å finne andre kilder for å svare på:
- Hva er bias?
- Hvordan kan vi gjøre KI-systemer mer transparente og forståelige?
- Hvordan skal vi stole på kilder nå som det blir stadig meg KI-generert innhold i verden?
- Hvem er ansvarlig når en KI-algoritme tar en feil beslutning?
Miljø
Elevene kan lese blogginnlegget om miljø og deretter finne andre kilder for å svare på:
- Hva slags ressurser krever kunstig intelligens?
- Hva er utfordringer knyttet til høyere strømforbruk?
- Kan KI bidra til å løse miljøproblemer og fremme bærekraft?
Legg igjen en kommentar