Bruk KI i undervisningen som en måte for elevene å få inspirasjon til å skrive. En skriveprosess inneholder som regel flere deler, fra å få en idé, til å gjøre undersøkelser, til å lage disposjon, skrive de ulike delene av teksten og gjøre etterarbeid. Elevene kan få beskjed om å bruke KI til å gjøre én av disse delene, noe som både kan forenkle oppgaven og skape motivasjon. Det betyr ikke at man alltid skal bruke KI for å gjøre disse prosessene – det er viktig å trene på alt – men det kan fungere som et tilskudd til undervisningen.
Innhold
Variasjoner:
- Be språkmodellen bruke andre språklige virkemidler
Genererer en startparagraf
Bruk f.eks. denne ledeteksten,
Jeg er elev på ungdomsskolen og skal skrive en historie. Jeg interesserer meg for [MINE INTERESSER]. Skriv den første paragrafen i en historie som jeg skal fortsette på selv. Fortellingen skal ha et levende språk.

Generer en slutt
Bruk f.eks. denne ledeteksten
Jeg er elev på ungdomsskolen og skal skrive en historie. Jeg interesserer meg for [MINE INTERESSER]. Skriv den siste paragrafen i en historie som jeg skal skrive forhistorien til. Fortellingen skal ha et levende språk.

Genererer en disposjon
Jeg skal skrive en [TYPE SKRIVESIL] om [TEMA]. Jeg har tenkt å få frem [MÅL MED TEKSTEN]. Genererer en disposisjon for meg for en tekst som skal være på ca. 1000 ord, med 4 paragrafer.

Legg igjen en kommentar